Chimo Galcerá: “En el Caminàs guanyarem places d'aparcament i, per la forma d'aparcar, seran més segures per als usuaris”

Chimo Galcerá: “En el Caminàs guanyarem places d'aparcament i, per la forma d'aparcar, seran més segures per als usuaris”

L'enquesta sobre el Caminàs publicada en la web municipal revela els nombrosos dubtes dels veïns sobre l'obra subvencionada per la Diputació de València per a ampliar les places d'aparcament en el Caminàs: si la calçada queda estreta, si falta el carril bici, si es va a tallar un sentit del trànsit… Per a intentar respondre a tantes dubtes conversem amb el regidor d'urbanisme, Chimo Galcerá.

Els percentatges són significatius. Dels veïns que han votat en l'enquesta Què opines de les obres d'ampliació d'aparcaments en el Camines?, més d'un 47% opina que la calçada queda molt estreta, quasi un 28% es pregunta per què no s'ha inclòs un carril bici, el 10% aprova el projecte perquè fan falta places d'aparcament, un 9% es queixa de les molèsties que ha generat l'obra, a penes un 5% aposta per crear més zones d'aparcament en altres barris i únicament l'1% recolza l'actuació perquè no suposa cap cost per a l'ajuntament, ja que ho paga la Diputació de València.

―Ha generat polèmica l'actuació, sobretot per l'ample de la calçada final.

El Caminàs ha sigut utilitzat durant molts anys com a ronda “provisional”, sense tindre les característiques de seguretat i de disseny per a això. I deixa de ser-ho per a convertir-se en una avinguda més del nucli urbà, que de moment serà de doble direcció i que és possible que a mitjà termini quede d'un sol sentit.

La calçada del Caminàs té un amplària de 5,85 metres, ample suficient per a la normal circulació i encreuament de qualsevol classe de vehicles, de fet és una calçada més àmplia que la majoria de carrers de la població

―Però hi haurà alternativa per al trànsit en dos direccions?

Lògicament este canvi anirà unit a la finalització de la nova ronda Mercé Rodoreda; mentrestant, el Caminàs continuarà sent de dos direccions. De totes maneres, no és un carrer estret: la calçada del Caminàs té un amplària de 5,85 metres, ample suficient per a la normal circulació i encreuament de qualsevol classe de vehicles, de fet és una calçada més àmplia que la majoria de carrers de la població.

―Seguint amb l'enquesta, molts es pregunten per què no s'ha aprofitat esta actuació per a crear un carril bici.

Cada dia més s'incrementa l'ús de la bicicleta com a transport per al treball, l'oci o el simple passeig. Potenciarem la creació de més quilòmetres de carril bici, de fet, està prevista l'ampliació del carril bici des del nucli urbà fins a la platja, amb l'execució de les obres del Camí La Mar a càrrec de la Generalitat Valenciana, dins del Pla Confiança. En este moment s'estudia per on discorrerà dins del nucli urbà, fins a enllaçar amb el Camí Mangraners i urbanitzacions.

―És possible traçar-lo pel Caminàs?

És difícil que puga anar per ací perquè a l'arribar al túnel de la Renfe no hi ha ample suficient i ací hauria de finalitzar. Una alternativa és usar la futura ronda sud, l'avinguda Mercé Rodoreda, la qual cosa permetria enllaçar en el seu moment amb la rotonda sobre el barranc i fer una circumval·lació sud pel nucli urbà, enfront de l'institut, l'avinguda Corts Valencianes i el camí Mangraners fins a les urbanitzacions. Part d'este traçat entre l'institut i les urbanitzacions ja existix, el problema està sobretot en l'interior del nucli urbà.

―Han sigut unes obres especialment molestes?

Qualsevol obra és molesta, tant per als veïns com per als vianants i els conductors. Cal tindre en compte que ha durat uns dos mesos i serà per a tota la vida. Només en moments puntuals s'ha inhabilitat un carril, sempre hi ha hagut un obert.

―Exactament, quin ha sigut l'objectiu de l'obra?

Per què s'ha fet l'obra? És fàcil, en esta època en què tots volem disposar d'aparcaments suficients, evidentment prop dels nostres domicilis, fa falta crear zones de pàrquing. Amb esta obra s'aconseguix un augment de 26 places d'aparcament en el Camines, d'elles 5 per a minusvàlids.

―No obstant això, a penes un 5% aposta per crear aparcaments en altres barris.

Fan falta més aparcaments en altres zones, d'això no hi ha dubte. Este govern s'ha trobat amb uns plans parcials i uns desenrotllaments urbanístics de difícil enteniment per als veïns. En moltes zones de la població, com La Barraca, Antigons, Mas del Bombo, Clara Campoamor i altres, la circulació i aparcament de vehicles estan restringits només als veïns, amb el que es fa complicat tant d'accedir com aparcar. Són complicades d'entendre eixes zones que ni són de vianants del tot ni permeten aparcar.

―Quina és la solució per a estos barris?

Estudiarem mesures per a donar solucions integrals a les dites zones. No podem anar amb propostes i solucions a la carta, perquè el que agrada a uns incomoda a altres. A més, en alguns carrers, com Mallaeta, ja s'estan eliminant escocells i arbres molestos que alçaven les voreres, perjudicaven les vivendes annexes i reduïen l'espai per a aparcar. Després ja estem treballant en mesures correctores en alguns punts.

La creació d'aparcaments i senyalització ha tingut un cost total de 68.000 euros, la Diputació de València paga 64.500 i només 3.500 van a càrrec de l'Ajuntament de Puçol, aproximadament

―És veritat que les obres no han costat diners a l'ajuntament?

No és exacte del tot. Les obres del Caminàs estan incloses en els Planes provincials d'Obres i Servicis de 2011, amb la qual cosa el cost per a l'ajuntament és del 5% del total de les obres: és a dir, si la creació d'aparcaments i senyalització ha tingut un cost total de 68.000 euros, la Diputació de València paga 64.500 i només 3.500 van a càrrec de l'Ajuntament de Puçol, aproximadament.

―Una última queixa, que no estava en l'enquesta: han arribat mails dels veïns a la web municipal queixant-se que les línies estan mal pintades perquè no afavorixen l'aparcament dels cotxes que circulen en direcció a la platja.

Això és així perquè estem davant de la primera obra on donem prioritat a la seguretat a l'hora de dissenyar els aparcaments. Les línies no s'han pintat “al revés”, com ens han manifestat alguns veïns, sinó que el disseny de les places de pàrquing exigix que els cotxes aparquen cap arrere, el que suposa dos avantatges importants: primer, a l'hora d'incorporar-se novament al trànsit eixiran de cara, el que afavorix la visibilitat del conductor; segon, a l'hora d'aparcar l'obertura de les portes impedix que els passatgers, sobretot els més menuts, puguen eixir cap al Caminàs, ja que les portes els tapen l'eixida, i han de dirigir-se obligatòriament cap a la vorera.

―Previndre abans que curar.

Efectivament, els conductors tenen fàcil aparcar simplement senyalitzant amb les llums la maniobra, però eixir seria molt més complicat si ho feren cap arrere, perquè no veurien i haurien d'invadir el carril. Una maniobra perillosa. I hi ha hagut algun recent accident a l'eixir xiquets de cotxes aparcats, el que ens ha portat a prendre esta mesura per a evitar que els passatgers isquen del cotxe cap a la calçada: han d'anar cap a la vorera. És una mesura de seguretat que sens dubte entendran tots els veïns.

La pròxima enquesta, a l'abril, se centra en un altre tema d'actualitat: l'apagat de part de l'enllumenat públic en distintes zones dels polígons, la platja i el nucli urbà. Per a uns, una mesura d'estalvi; per a altres, potser posa en perill la seguretat dels veïns al quedar zones fosques. Les votacions comencen el divendres 30 de març i es prolongaran fins a finals d'abril, en www.puçol.es.

Informa: Sabín

272-obras_parking_caminas-4

 

30 Març 2012
FaceBook  Twitter  

Altres