El Centre de Salut de Puçol atén els veïns amb l'horari més ampli de la seua història

Consultes telefòniques, atenció domiciliària, urgències, vacunes, seguiment d'embarassos, atenció a pacients crònics… són activitats quotidianes del Centre de Salut que es continuen realitzant diàriament. A tot això se suma el protocol vinculat al Covid-19, que es duu a terme amb el mateix personal i en les mateixes instal·lacions. Algunes tasques estan patint xicotets retards, per això per a millorar l'atenció als veïns s'ha ampliat l'horari: ara, matí i vesprada, de dilluns a dijous.

La situació generada pel Covid-19 implica que les prioritats en els centres de salut han canviat i, per tant, també la manera de distribuir els horaris i els serveis. El que no ha canviat és la voluntat d'atendre a tots els veïns segons les seues necessitats.

El Covid-19 implica un treball diari realitzant les famoses proves PCR (Reacció en Cadena de la Polimerasa) i, a partir dels resultats, comença la labor de rastrejar als contactes, realitzar proves a estos contactes, cridar per a comprovar que complixen les normes…

«Cada matí fem més de 30 proves PCR, tant als veïns que tenen símptomes com als contactes d'aquells veïns que han donat positiu», explica Carolina Fernández, coordinadora d'Infermeria del Centre de Salut de Puçol. «Les proves s'analitzen en el laboratori l'endemà i, quan ens arriben els resultats, comencem amb les tasques d'aplicar mesures als quals han donat positiu, rastregem als seus familiars i contactes, els realitzem noves proves PCR i repetim el procés cada dia».

Un treball diari que implica a més utilitzar determinades instal·lacions per a les proves PCR durant els matins i, després d'una exhaustiva desinfecció, a les vesprades són utilitzades per a urgències, per la qual cosa estan en ús durant 24 hores, inclosos els caps de setmana.

A més, Carolina insistix en la necessitat que tots respectem les mesures de seguretat: «Hi ha pocs casos de contagi en el treball, sobretot si s'usa la màscara. En la nostra tasca de rastreig estem trobant més contagis a través de menjars familiars, festes amb amics i, per descomptat, la família que compartix el mateix habitatge. És important que tots siguem conscients que el coronavirus continua ací».

Atendre els casos de coronavirus ocupa gran part de l'horari, per això és important la paciència dels veïns, les consultes dels quals poden patir algun retard, i imprescindible telefonar per a sol·licitar cita prèvia al 963 178 235, de dilluns a dijous, de 8 a 21 hores, i el divendres de 8 a 15 hores.

«Este telèfon és el de cites, consultes i serveis en general. Hi ha un segon telèfon, 963 178 240, que hem d'utilitzar preferiblement en cas d'urgències i, a més, és el telèfon que està operatiu totes les nits i caps de setmana», continua la coordinadora. «És normal que les cites puguen retardar-se fins a dues setmanes, donada la prioritat amb què cal atendre cada dia els casos de Covid-19».

Malgrat tot, Carolina reconeix que no estem malament a Puçol, comparant les nostres xifres amb altres poblacions, encara que també hem pujat al setembre el número de contagiats, respecte a mesos anteriors. Això sí, des que va començar la pandèmia, només tres morts, una xifra que es manté des de fa mesos.

Afortunadament, la resta de serveis es mantenen: les consultes (primer telefòniques i, si cal, amb cita per a acudir al centre de salut), les urgències, la campanya de vacunació (el 5 d'octubre comença la de la grip), els seguiments d'embarassos, el control de pacients amb malalties cròniques, l'atenció a domicili, les receptes…

«L'objectiu fonamental és que no es massifique el centre, per això cal cridar primer, explicar els símptomes i serà el metge qui determine si cal acudir al domicili del veí o que este s'acoste en l'horari concertat al Centre de Salut. Però no cal vindre al centre excepte les urgències que, lògicament, no tenen horari i s'atenen de manera immediata», finalitza Carolina.

Des d'este estiu, el Centre de Salut ha augmentat els horaris d'atenció directa als veïns: no sols hi ha cites de dilluns a divendres al matí, ara també de dilluns a dijous a la vesprada. Un augment d'horari pensat sobretot per a facilitar l'atenció directa quan és necessària.

Però cal no oblidar que vivim en temps de coronavirus i en estos moments la pandèmia exigix una intensa atenció per part del personal del nostre Centre de Salut.

Ajudem entre tots a facilitar el seu treball: si ens protegim, també protegim als altres… i si cridem abans d'acudir al centre, evitarem sales d'espera amb massa veïns i tindrem un horari d'atenció personalitzada.

Ajuda'ns a ajudar-te!

Informa i fotos: Sabín

394-carolina-hernandez-4

18 Setembre 2020
FaceBook  Twitter  

Altres