No va haver-hi cotxes, però tampoc no va ser una jornada inoblidable

No va haver-hi cotxes, però tampoc no va ser una jornada inoblidable

Des de fa quatre anys Puçol celebra el ''Dia sense cotxes'', una jornada destinada a conscienciar els veïns d'una idea molt atractiva sobre el paper: és possible viure i disfrutar del nostre poble sense necessitat d'utilitzar contínuament el cotxe.

Esta celebració, una de les que tenen una data reservada en el calendari internacional, pareix més fruit d'una moda o d'una consciència momentània que realment fruit de la reflexió dels nostres veïns. I quan diguem veïns ens referim a tots els espanyols, als que pareix que cada vegada ens costa més utilitzar el transport públic, passejar amb bicicleta o simplement caminar pels nostres carrers.

Enguany el ''Dia internacional sense cotxes'' es va celebrar en tot Espanya en la segona quinzena de setembre, inclús en dia laborable, per a comprovar quin era l'efecte de la celebració. Les cròniques difoses per la premsa nacional parlen d'una escassa repercussió.

A Puçol, conscients de la dificultat d'encaixar la consciència mediambiental dels veïns amb el tràfec quotidià del treball, la nova regidor de medi ambient, Inmaculada Arcos, va preferir prendre's les coses amb calma i traslladar la data: ''elegim el primer diumenge d'octubre, el dia 5, perquè al ser festiu hi havia més possibilitats d'arrossegar els veïns cap als actes lúdics programats i també perquè així aconseguíem connectar-lo amb les activitats culturals programades entorn del 9 d'Octubre''.

Dos objectius lloables que, a priori, garantien una major presència de públic en els actes programats. No obstant no va succeir així. Com en edicions anteriors, van ser els carrers del nucli antic les que van quedar tancades al trànsit de cotxes i motos, permetent-se només l'ús de bicicletes. Però va haver-hi pocs participants en el passeig amb bici organitzat a les dotze del migdia. I, per descomptat, menys que en anys anteriors.

També va haver-hi menys plantes en el carrer. La idea, senzilla i emotiva, consistix simplement en això, a invitar els veïns d'estos carrers a què adornen les seues fatxades amb plantes, al mateix temps que poden traure taules, cadires i la resta d'utensilis casolans per a disfrutar, encara que siga per un dia, d'aqueixos carrers que sempre estan dominades per llargues fileres de cotxes aparcats. Perquè no, no es van animar massa els veïns. Els llargs carrers buits de cotxes i plenes de plantes eren enguany simplement llargs carrers buits de cotxes... i algunes plantes disseminades ací i allà.

Potser no es va anunciar prou? Difícil de creure, quan l'acte anava publicat en la programació general del 9 d'Octubre que es va repartir en tota la població. No va funcionar el boca a boca? Ja no està de moda anar amb bici? No hi havia actes atractius programats?

Són interrogants de difícil resposta, però la programació no distava molt d'altres anys, pel que caldrà buscar l'explicació en una falta d'interés pel ''dia sense cotxes'' o potser el tipus d'actes programats ja no resulta atractiu als veïns.

Encara que no ha de ser esta última l'explicació, perquè els tallers muntats en la Plaça Joan de Ribera pel Grup Ecologista La Costera sí que van comptar amb xiquets entusiastes que volien emportar-se a casa un marc de cartó, un dibuix o qualsevol altre record d'eixos que ''permeten aprendre mentre un es divertix''. I tampoc va caminar malament de públic el teatre de carrer a càrrec de la companyia Xip Xap.

Després els actes purament lúdics continuen funcionant. Potser, com a veïns de Puçol que som, hàgem de preguntar-nos què significa per a nosaltres el ''dia sense cotxes'', a més d'una obra de teatre o un taller gratis. I, sobretot, hauríem de contestar-nos a una pregunta: si no estem disposats tan sols a col·laborar traient les nostres plantes al carrer, què podem fer entre tots perquè realment eixe dia signifique alguna cosa per a tota la població?

16 Octubre 2003
FaceBook  Twitter  

Altres