Abans de l'estiu hi haurà un projecte per a desviar la RENFE fora del nucli urbà

Abans de l'estiu hi haurà un projecte per a desviar la RENFE fora del nucli urbà

La setmana passada comentàvem el projecte que està estudiant la Generalitat per a prolongar el metro des de Rafelbunyol a Puçol. Per a presentar este projecte, Josep Mª Iborra (alcalde de Puçol), al costat d'Inmaculada Arcos (regidor d'urbanisme) i Esperanza Abril (TAG d'Urbanisme) es van reunir amb el Director General de Transports de la Generalitat Valenciana, Vicente Dómine, qui es va comprometre a estudiar al llarg del present any una eixida del ferrocarril des de l'estació de Rafelbunyol als afores del nucli urbà, que és el tram més difícil d'executar del projecte.

Però eixa reunió també va tindre un segon tema conflictiu: el traçat previst per al pas de l'AVE al costat del nucli urbà de Puçol. La realitat és que el projecte presentat pel Ministeri de Transports implica la creació d'una nova barrera arquitectònica en l'est del nucli urbà, que se suma al ferrocarril de la RENFE i l'antiga N-340 pel centre del nucli urbà, i al bypass en l'oest.

“Si no hi ha cap possibilitat de soterrar el traçat de l'AVE, la nostra intenció és que almenys s'elimine l'actual ferrocarril de la RENFE i transcórreguen estos dos traçats paral·lels” –explica Josep Mª Iborra–, “d'ací que en la nostra reunió volguérem saber quines possibilitats tenim de presentar un projecte tècnic”.

I possibilitats hi ha, encara que l'actual panorama polític a Madrid deixa poc marge de maniobra, a causa de les pròximes eleccions generals. D'ací que els representants municipals hagen decidit començar les gestions a nivell de la Direcció General de Transports a València.

Per a Vicente Dómine la possibilitat de projectar un projecte alternatiu és factible, encara que per a això l'Ajuntament “ha de presentar una proposta viable, amb un estudi econòmic financer en què s'explique l'aprofitament que es va a donar als terrenys actualment ocupats per la RENFE i amb una proposta de finançament a càrrec de l'Ajuntament, ben sufragant directament el cost de l'obra o bé amb càrregues als nous desenvolupament urbanístics”.

En essència, l'alternativa de què disposa Puçol és molt semblant a la que ja s'ha aprovat a Vila-real per a eixe mateix desviació, encara que en la ciutat castellonenca són molts els terrenys que seran reclassificats com residencials i, per tant, directament amb eixos ingressos es pot sufragar el cost de traslladar el traçat de l'actual ferrocarril a què anirà paral·lel a l'AVE.

“En el cas de Puçol és distint” –continua Josep Mª Iborra–, “ja que pràcticament només es podria requalificar com a industrial la part de la nova estació, mentre que la resta seria una àmplia avinguda que travessaria el nucli urbà de sud a nord”.

Ja que si Puçol vol substituir l'actual via de la RENFE per una àmplia avinguda ha d'assumir els costos del trasllat del ferrocarril, l'única alternativa possible passa per incrementar l'actual percentatge que la Llei atorga als ajuntaments en la creació dels nous plans parcials. D'esta forma, l'Ajuntament podria passar a disposar no d'un 10%, com en l'actualitat, sinó d'un 15% i eixa diferència aniria a les mans de la RENFE fins a pagar el cost total de l'obra.

De moment l'Ajuntament disposa de tres mesos per a presentar un estudi de viabilitat amb els costos detallats, labor que ja ha sigut encomanada a José Vicente Colomer Ferrandis, catedràtic del Departament d'Enginyeria i Infraestructures dels Transports de la Universitat Politècnica de València.

 

17 Febrer 2004
FaceBook  Twitter  

Altres