El col·legi públic Jaume I posa en marxa l'Agenda 21 Escolar

El col·legi públic Jaume I posa en marxa l'Agenda 21 Escolar

És necessari portar als nostres fills amb cotxe al col·legi? Quant costa realment guardar l'entrepà embolicat en paper d'alumini? Quines avantatges i inconvenients té utilitzar els bricks de sucs per a l'esmorzar o el berenar?

Preguntes tan senzilles com estes vénen a posar el dit en una qüestió clau: encara que nosaltres puguem pagar este xicotet gasto podran pagar-lo en el futur els nostres fills? I en açò consistix, en definitiva, el desenrotllament sostenible: hem de disfrutar del nostre entorn, però també hem de prendre les mesures necessàries perquè eixe entorn continue existint quan les futures generacions hagen de disfrutar-lo.

Per a sensibilitzar sobre totes estes qüestions, el col·legi públic Jaume I ha sigut la primera institució de Puçol a posar en marxa l'Agenda 21 Escolar. La presentació pública del projecte va ser realitzada el dilluns 20 de desembre, en el propi centre, amb ajuda d'una videoprojecció en la que pas a pas s'anaven explicant els distints objectius i mesures a dur a terme perquè este ambiciós projecte arribe a ser una realitat. A l'acte va assistir entorn d'un centenar de persones, entre pares, professors i directors de tots els centres, polítics i representants d'associacions.

''Volem que els pares, alumnes i professors desenvolupen iniciatives en tres àmbits: ecològic, social i econòmic'' -explica Montse Mendoza, la professora encarregada de presentar el projecte-. ''Però no pretenem donar un projecte acabat, sinó que siguen els propis alumnes els que ho visquen, ho experimenten i porten esta gestió més sostenible a tots els aspectes de la seua vida''.

Desenrotllar iniciatives en estos tres àmbits a vegades no és tan difícil com poguera paréixer. Basta de preguntar-nos si les robes que portem estan elaborades per xiquets explotats en el tercer món... i prescindir d'eixe vestuari. N'hi ha prou amb esbrinar quin gasto real fem dia a dia en un centre escolar, en fotocòpies, en paper... i ajustar el seu consum a les necessitats reals. Basta, en definitiva, d'acceptar que la diferència de cultures és enriquidora... i açò és quelcom que podem deprendre a través d'actuacions tan divertides com organitzar berenars ecològiques o intercanvis gastronòmics entre els propis alumnes del centre.

''Volem que el currículum de l'Educació Primària passe tot pel filtre de la perspectiva ambiental'' -continua Montse-. ''Per a això, al gener realitzarem una ecoauditoria a l'alumnat i amb ella ens plantejarem què es va a fer en el col·legi, començant per mesures molt simples, però molt eficaços: escriure en paper reciclatge, potenciar l'ús de la bici, no fer més fotocòpies de les imprescindibles...''.

Plantejada així, l'Agenda 21 Escolar és una aposta a l'abast de tots. Per a recolzar esta idea, la presentació pública va comptar amb la presència de Vicente Nebot, qui va explicar el procés seguit en Torrent, després de la firma de la carta d'Aalborg en 1998: ''vam realitzar una auditoria socioambiental a l'any següent, es va posar en marxa el forum de participació ciutadana en el 2000, es va dissenyar un pla d'acció ambiental i, des del 2002, està en marxa un pla de seguiment i avaluació''.

Tot un procés, la creació del Forum Torrent XXI, que demostra que els veïns poden participar de forma quotidiana en la gestió del seu municipi, no d'una manera formal, com es realitza cada quatre anys en les eleccions. Un procés a què no és alié l'Ajuntament de Puçol, que també ha realitzat l'auditoria socioambiental i està immers en el disseny d'un pla d'acció ambiental on tinguen participació tots els col·lectius locals.

Per a recolzar esta iniciativa, va haver-hi una àmplia representació municipal el 20 de desembre en el Jaume I: des de l'alcalde, Juan Manuel Busto, fins al regidor d'urbanisme, 10 Gener 2005

FaceBook  Twitter  
  • Imprimeix