El ministeri disposat a escoltar millores sobre l'AVE, però l'Horta Nord vol més

El ministeri disposat a escoltar millores sobre l'AVE, però l'Horta Nord vol més

Després de la reunió dels quatre alcaldes portaveus de l'Horta Nord amb el director general de Transports el 12 de gener, s'aprecia un cert avanç en les postures, ja que el Ministeri de Foment està disposat a introduir millores en el seu traçat de l'AVE per la comarca. Però els alcaldes volen fets i no paraules, per això esperen compromisos reals de Foment en la reunió que mantindran el 31 de gener a Madrid.

La reunió celebrada en la Direcció General de Transports va servir per a comprovar que ja hi ha alguns avanços en les negociacions per a evitar que el traçat final de l'AVE siga el que al juliol del 2006 va publicar el Ministeri de Foment en el Boletín Oficial del Estado. Este traçat, que crea una muralla de deu metres d'alçària en algunes poblacions i destrossa l'horta existent en la comarca, ha sigut rebutjat frontalment per tots els municipis de la comarca i ha suposat que, per primera vegada, tots treballen junts per a aconseguir alternatives més favorables.

També s'ha sumat a esta oposició la Generalitat Valenciana, qui a través de la COPUT ja ha mantingut reunions de treball amb el ministeri. L'última d'elles va ser el 20 de desembre a Madrid, amb la Direcció General de Ferrocarrils i ADIF (Associació per al Desenvolupament d'Infraestructures Ferroviàries), on els organismes estatals es van mostrar favorables a introduir algunes de les millores proposades per la Direcció General de Transports valenciana.

Precisament Vicente Dómine, director general de Transports, assenyalava després de la reunió amb els alcaldes els importants avanços aconseguits amb Foment, qui ja està disposat a escoltar millores sobre el traçat de l'AVE inicialment publicat: ''la solució que hem proposat des de la COPUT i que veu amb bons ulls el ministeri consistix a crear un eix ferroviari únic per l'Horta Nord, que mantindria la funcionalitat dels servicis però minimitzaria l'impacte en l'horta. Bàsicament consistix en la creació d'un corredor amb quatre vies: dos d'ample convencional i altres dos per a l'AVE''.

Esta proposta contempla a més altres millores, com traure la línia de rodalia del nucli urbà en Roca-Cúper, Albuixech i Puçol, a més de reduir la cota fins a pràcticament zero, eliminant el mur de deu metres d'alçària, pel que ja suposa un avanç important respecte al projecte inicial de Foment. No obstant això, els alcaldes continuen defenent una postura molt més crítica, ja que no entenen per què no es poden plantejar traçats alternatius al del ministeri i és necessari que l'AVE travesse l'horta.

''Volem que se'ns aclarisca per què no hi ha altres opcions'' -va començar comentant Manuel Álvaro, alcalde d'Alboraia-. ''Quadruplicar la via i extraure-la d'alguns cascos urbans és molt millor que la proposta del ministeri, que és absolutament roín, però continuen havent-hi molts punts pendents''.

Per a Javier Ruiz, alcalde de Foios, la clau està en la unitat que estan mostrant tots els ajuntaments al fer front al ministeri: ''ara estem tots defenent una postura comuna i això ha permés ja que se'ns escolte, així que continuarem treballant en esta línia fins a veure què decidix Foment''.

Per la seua banda, Juan Manuel Busto, alcalde de Puçol, va agrair l'esforç que està realitzant la conselleria per a millorar el traçat inicialment presentat pel ministeri, però aposta per fets, no per paraules: ''nosaltres anirem a Madrid amb la proposta que hem sol·licitat a la Universitat Politècnica de València, demanant-li un traçat alternatiu que no travesse a l'horta. Serà Foment qui hi haja d'estudiar-la i donar-nos motius pels quals no és vàlida en cap concepte''.

Finalment, Vicent Ahuir, alcalde de Meliana, també va insistir en el fet que el que demanen els ajuntaments ''són fets, no paraules. I de moment

15 Gener 2007
FaceBook  Twitter  

Altres