Com preparem als nostres fills per a la universitat?

El trepidant ritme que marca el desenvolupament tecnològic està propiciant la creació de nous camps de coneixement associats a professions inèdites tant en l'àmbit científic com en el de les humanitats. Lluny de frenar-se, esta quarta revolució industrial creix exponencialment i afecta directament als alumnes que prompte hauran de prendre decisions acadèmiques i laborals.

Per això, en este escenari disruptiu, els centres educatius han de fer-se eco d'este nou panorama i orientar als seus estudiants perquè trien la seua millor opció de futur. «Sempre ha sigut necessari aconsellar als adolescents en el seu camí cap a la universitat, però ara més que mai eixe assessorament es fa imprescindible tenint en compte que tan sols en els últims cinc anys l'oferta de graus universitaris ha crescut una mica més del 10%, segons la Fundació Coneixement i Desenvolupament», afirma Marta Gil, subdirectora de Caxton College.

Prenent consciència d'este repte, des de fa anys, Caxton College ve impartint una assignatura a les seues aules de Secundària que, secundada per un equip professional d'orientació universitària, capacita als alumnes perquè trien la carrera que millor s'ajuste a les seues competències, aptituds acadèmiques i vocació professional.

En estes classes es reforcen les seues habilitats per a parlar en públic, debatre, escriure, pensar i empatitzar, amb la finalitat d'aprendre a prendre decisions correctes referent al seu futur i aconseguir els objectius que es marquen.

Alguns dels propòsits d'esta assignatura es concentren en el desenvolupament d'una mentalitat de creixement i d'autocontrol de l'alumne, a aplicar tècniques d'estudi, a generar habilitats comunicatives i tècniques per a debatre correctament. A més, treballen sobre una guia de carreres universitàries per a explorar i reflexionar sobre els graus acadèmics, així com eixides laborals i possibilitats de fer pràctiques en empreses. D'esta manera es persegueix que els alumnes troben una vocació primerenca i s'apassionen per ella.

«Un dels consells que el nostre equip d'orientacióuniversitària ofereix als alumnes, ja amb 11 anys, és el de començar a parlar sobre professions per les quals senten una certa atracció, i interessar-se per les persones del seu entorn que estudien graus o postgraus per a anar madurant, fins i tot descartant, les seues opcions de futur», afirma la subdirectora.

D'esta manera, els alumnes baixen la pressió sobre un tema que els preocupa i així poden anar descobrint tranquil·lament diferents terrenys professionals que els ajudaran a reflexionar sobre quines capacitats personals i intel·lectuals tenen i en quin món professional se sentiran més realitzats. En este procés és molt important que els pares s'integren i investiguen al costat dels seus fills sobre totes les carreres que existeixen actualment, ja que són molt diverses, i fins i tot moltes d'elles no existien fa uns pocs anys.

Un altre punt indispensable per a gestionar amb encert l'orientació universitària consisteix a organitzar visites amb els seus alumnes a les diferents universitats, alhora que es proposen fires anuals en la qual concórreguen universitats nacionals i internacionals perquè alumnes (i pares) tinguen l'oportunitat de conéixer els graus que ofereixen, informació sobre proves d'accés, plans d'estudi i opció a beques..

D'altra banda, resulta d'interés plantejar un programa d'enriquiment professional pel qual especialistes de diversa índole acudisquen al col·legi per a acostar els seus treballs als alumnes. «En quart de l'ESO, a més, tenim implantat un programa d'experiència laboral (work shadowing) en el qual els alumnes han de passar diversos dies en un entorn professional relacionat amb la carrera que volen cursar. La finalitat d'esta acció implica que els estudiants tinguen una relació directa amb el mercat laboral i que esta pràctica els servisca per a dissipar dubtes i es decanten per l'una o l'altra disciplina», continua Marta Gil.

Una bona orientació universitària, com conclou Cristina Pérez, psicòloga i orientadora universitària de Caxton College, «ajuda als alumnes a desenvolupar habilitats socials perquè aprenguen a ser més independents i s'enfronten amb esforç a les dificultats. D'igual forma, ens hem adonat que este tipus de programes els alimenta la seguretat en si mateixos i els fomenta una major participació i proactivitat tant en el col·legi com fora d'ell. Estes actituds són primordials per a tindre les idees clares cap a on es dirigeixen acadèmica i professionalment».

Informa: Caxton College | Fotos: Marcus Hofferer

04 Maig 2021
FaceBook  Twitter  
  • Imprimeix