Descobrir els mites grecs i romans des d'un escenari, amb Homer i Percy Jackson

El 10 de març, l'alumnat de 1r d'ESO de l'institut de Puçol va demostrar que la millor manera d'aprendre un tema és viure'l. Gràcies al professor Eugeni Serrano, dos grups van interpretar sengles peces sobre els mites grecs i romans, pujats a l'escenari, davant un públic format pels seus companys, amb màscares, columnes, vestuari i textos clàssics adaptats. Tot elaborat per ells mateixos. Un exemple perfecte de com l'ensenyament transversal —els àmbits— són una fórmula eficaç per a treballar valencià, castellà, història, plàstica i fins i tot tecnologia.

«Des de la Conselleria d'Educació ens van dictar unes ordres educatives per a treballar per àmbits en el primer curs d'ESO», explica Eugeni Serrano. «Esta manera d'ensenyar consistix a integrar diferents assignatures i crear una única des de la qual impartim tots els continguts. En el nostre cas, hem unit castellà, valencià, llengua, literatura, geografia i història… a més de la col·laboració d'altres departaments per als dissenys i acabats de cada element».

La pandèmia ha obligat també a reciclar-se en l'àmbit educatiu i buscar fórmules per a combatre l'absència de classes presencials, que ja va afectar el curs passat i que, en este 2020-2021 està combinant el treball telemàtic amb l'assistència a les aules.

Una d'eixes fórmules ha sigut la posada en marxa de l'ensenyament per àmbits en 1r d'ESO, i en l'institut de Puçol l'experiència està oferint resultats sorprenents amb esta fórmula transversal que «ajuda a suavitzar el pas de l'ensenyament Primari a l'ESO», matisa Eugeni.

Durant esta avaluació, els temes treballats han sigut Grècia i Roma, civilitzacions abordades per l'alumnat des de tots els punts de vista: l'objectiu final era crear una ciutat (amb una exposició que ocupa una aula) i oferir una dramatització entorn dels mites del món clàssic (amb una actuació a l'aire lliure).

I tots dos projectes s'han saldat amb èxit: «Per a arribar al nostre objectiu hem treballat els continguts d'història d'una banda i, paral·lelament, els textos sobre mites i personatges de la mitologia, tant en castellà com en valencià. A més, hem inclòs els continguts típics de la classe de llengua per a millorar les competències lingüístiques del nostre alumnat en temes com a ortografia, ús dels verbs o sintaxi».

Tot això acompanyat amb la lectura de dos llibres relacionats amb Grècia i Roma, encara que de molt diferent signe: un clàssic com L'odissea, d'Homer, al costat d'una novel·la juvenil de la saga de Percy Jackson. Un exemple perfecte d'eixe equilibri entre forma i contingut, entre clàssics i moderns, en definitiva, treballar pensant també en el que està més prop dels adolescents que inicien la seua formació en Secundària.

I, com a colofó, una representació teatral, amb públic, per a la qual han hagut de treballar tots els elements: redacció del text final, disseny d'un vestuari amb materials casolans, creació de les màscares del teatre clàssic, alguns detalls d'escenografia (com eixes columnes per a emmarcar l'acció) i, per descomptat, la interpretació… perquè en este projecte l'alumnat és el protagonista.

El resultat no sols ha sigut un èxit en l'àmbit del treball en classe, sinó que la representació va donar peu a un sorprenent descobriment. Com resumix Santi Roca, el director de l'institut, que també va acudir com a espectador, «hem assistit a l'obra de teatre en una terrassa que fins ara no havíem utilitzat i, quasi per casualitat, hem descobert que és un espai perfecte per a actuacions fora de l'aula, a l'aire lliure, una cosa molt útil en estos temps en què les classes han de donar-se amb les portes i finestres obertes. Reutilitzarem este espai en el futur per a noves activitats».

I, per a l'alumnat, l'experiència no pot ser més gratificant: Percy Jackson i Homer… mai descobrir el món clàssic havia sigut una cosa tan pròxima.

Informa i fotos: Sabín

fotos face

097-griegos-y-romanos-en-ies-6

17 Març 2021
FaceBook  Twitter  

Altres