El Camí La Mar serà un accés a la platja amb doble sentit per a cotxes, carril-bici i passeig peatonal

El Camí La Mar serà un accés a la platja amb doble sentit per a cotxes, carril-bici i passeig peatonal

Ja hi ha un compromís ferm de la Conselleria de Medi Ambient perquè les obres del Camí La Mar siguen una realitat. Després de l'última reunió entre l'ajuntament i la conselleria, el 4 de febrer, s'ha donat llum verda a l'accés que la platja de Puçol necessita: els 3.748.000 euros del Pla Confiança aniran destinats una carretera de doble sentit, un carril-bici i un passeig peatonal.

El Camí La Mar és hui per hui l'única manera d'arribar des del poble de Puçol a la seua platja, ja siga amb cotxe, bici o autobús: una vella carretera de direcció única, plena de clots i amb una séquia paral·lela al deteriorat asfalt.

Quan es va escometre la regeneració de la costa i la construcció d'espigons, entre 2003 i 2005, l'antiga platja, plena de pedres, va passar a convertir-se en un model turístic, degut, a més de la fina arena, a les àmplies avingudes, les nombroses zones d'aparcament i, sobretot, la baixa alçària dels seus edificis: dos altures en primera línia i tres en segona.

La gran qualitat de la nova platja de Puçol ha sigut reconeguda no sols pels veïns i per un turisme creixent, sinó també per organismes nacionals i internacionals, que li han concedit la ISO-14001 pel seu control de la qualitat mediambiental, el segell Qualitur pels seus bons servicis i la Bandera blava.

Però hi ha un element clau per al desenrotllament d'esta platja que encara no s'ha pogut resoldre: el Camí La Mar. I esta millora no ha sigut possible perquè hui en dia continua tenint la consideració de sendera, de via pecuària reservada al pas d'animals. Així consta en els arxius històrics i, per tant, qualsevol actuació en esta sendera (convertida en carretera des de fa seixanta anys) necessita del vist i plau de la Conselleria de Medi Ambient.

I este mai s'ha produït. Fins ara.

Després d'intentar infructuosament reformar el Camí La Mar a finals del segle passat i en 2005, després de les obres de millora de la platja, la possibilitat de donar una solució definitiva va arribar a la primavera de 2009: la Generalitat Valenciana va llançar el Pla Confiança per a incentivar l'economia dels ajuntaments. A Puçol li corresponien 3.748.000 euros i el ple municipal va aprovar per unanimitat dedicar tots els diners a un projecte únic, reformar la sendera Mangraners, més coneguda com el Camí La Mar.

"Es tractava d'un projecte impulsat per la Conselleria d'Infraestructures, per la qual cosa suposàvem que no tindrien problemes per a posar-se d'acord amb la Conselleria de Medi Ambient i obtindre els permisos. Com tot depenia de la mateixa institució, la Generalitat Valenciana, i dins d'un pla auspiciat per ells mateixos, esperàvem que tot isquera avant", explica el regidor d'Urbanisme, Juan Manuel Busto.

I així va ser, almenys al principi.

Al juny del 2009 es rebia la confirmació oficial de què el projecte havia sigut aprovat i inclús es detallava la distribució del pressupost: 100.000 euros en 2009, per als primers estudis; i 3.648.000 en 2010, per a escometre l'obra completa. L'únic requisit, havia d'estar finalitzada en el primer trimestre de 2011.

"El projecte era perfecte per a qualsevol ajuntament, perquè era la pròpia Conselleria d'Infraestructures qui es feia càrrec dels projectes tècnics, la d'Hisenda s'ocupava dels pagaments i, si era necessari algun permís, ja s'encarregaven ells de gestionar-lo tot. Des de l'ajuntament només havíem de supervisar l'obra", assegura l'alcalde, José Vicente Martí.

Però el passat estiu la cosa es va complicar.

La quantitat de projectes va desbordar la capacitat de gestió d'Infraestructures i el tema estava paralitzat. La reunió mantinguda el 5 de novembre en la Conselleria d'Infraestructures obria un nou horitzó... ple de núvols: a partir d'eixe moment no seria la conselleria, sinó l'ajuntament el que gestionaria el projecte i, per tant, l'encarregat de demanar els permisos pertinents. Tot el cost econòmic continuava sent assumit pel Pla Confiança, però el treball de camp passava a ser dels polítics i tècnics municipals.

Exactament la mateixa situació que uns anys abans, quan qualsevol petició d'obra en el Camí La Mar era rebutjada per la Conselleria de Medi Ambient.

Per fi, llum verd

Nous tràmits, noves reunions i un calendari que s'esgota. Al final, la reunió definitiva es va produir el dijous 4 de febrer, en la seu de Medi Ambient.

José Vicente Martí, Juan Manuel Busto, Dolores Sánchez i Enrique Donate, al costat de distints tècnics municipals, es van reunir amb la directora general de Medi Ambient, Mª Ángeles Centeno, qui els va comunicar que la seua conselleria ja tenia realitzat el delimitació de la sendera Mangraners: una franja de vint metres d'amplària afectada per la seua condició de via pecuària, al llarg de tot el trajecte des de la V-21 fins a la rotonda d'accés a la platja.

Una vegada efectuada esta delimitació, falta parlar amb els propietaris dels terrenys afectats i adequar el projecte tècnic inicial a la realitat actual. I, sobretot, falta temps: si s'haguera començat en 2009, l'obra es podria finalitzar en el termini previst, però amb tant de retard és tècnicament impossible tindre-la a la primavera de 2011.

Nous tràmits, noves reunions i una nova petició, ja en tràmit: una pròrroga per a poder finalitzar les obres, això sí, mantenint intacte el pressupost assignat al projecte, 3.748.000 euros, tot a càrrec de la Generalitat Valenciana.

"Si tot es desenvolupa com està previst, en un termini entorn de dos anys, els veïns de Puçol podran anar a la platja amb cotxe, amb bici o caminant, perquè el nou Camí La Mar contempla una carretera de doble sentit, un carril-bici i un passeig peatonal que uniran el nucli urbà i la platja. Definitivament, la platja de Puçol serà una platja de bandera... i si pot ser blau, millor", assegura l'alcalde.

20 Febrer 2010
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres