Els municipis de l'Horta Nord aproven el traçat de l'AVE proposat per Foment

Els municipis de l'Horta Nord aproven el traçat de l'AVE proposat per Foment

El dimarts 16 de febrer es van reunir en el Ministeri de Foment els alcaldes de 9 dels 10 municipis de l'Horta Nord afectats pel traçat de l'AVE entre València i Castelló. Després d'atendre les peticions històriques de Puçol la setmana anterior i a falta de xicotets flocs, hi hi ha acord entre el ministeri i els ajuntaments sobre el traçat final.

Amb el compromís d'iniciar les obres en tot el traçat durant l'any 2010 sobre la mesa, la secretària general d'Infraestructures, Inmaculada Rodríguez-Piñeiro, va ser l'encarregada de dirigir la reunió definitiva sobre el tema de l'AVE al seu pas per l'Horta Nord. El dia D i l'hora H es va celebrar a Madrid, en el propi ministeri, el dimarts 16 de febrer a les 11'30 hores.

Al costat de la secretària, Carlos María Juárez (director general d'Infraestructures Ferroviàries), Antonio González (president d'ADIF, Administrador d'Infraestructures Ferroviàries) i Ricardo Peralta (delegat del govern a la Comunitat Valenciana), junt amb altres tècnics del ministeri i ADIF. I enfront d'ells, els alcaldes de nou poblacions afectades (Alboraya, Meliana, Foios, Albuixech, Albalat dels Sorells, Massalfassar, La Pobla de Farnals, Massamagrell i Puçol). Només El Puig no va estar present.

Ja se sap que l'AVE entre València i Castelló tindrà una longitud pròxima a 62 quilòmetres i un cost superior a 640 milions d'euros. Però, a més, en la reunió es van conéixer tots els detalls del traçat poble a poble. I, sobretot, quines decisions havia pres Foment sobre les al·legacions presentades pels distints pobles afectats.

En general, el ministeri s'ha mostrat sensible a les reclamacions i ha resolt pràcticament totes les peticions que entraven dins del raonable: a Alboraya se salva la històrica Alqueria del Magistre, del segle XI; en Roca-Cúper s'unix el traçat de rodalia al de l'AVE; en distintes poblacions es reposen les séquies i camins agrícoles afectats; i també s'atén la reivindicació històrica de Puçol.

I és que Puçol era sens dubte el municipi més afectat pel projecte presentat fa dos anys pel Ministeri de Foment: un talús de deu metres d'altura, convertit de fet en una muralla que separava el nucli urbà de la platja; una nova barrera que sumar a les ja existents (by-pass, carretera de Barcelona, vies del tren de rodalia i autovia V-21); i pràcticament cap contraprestació.

Les intenses negociacions al llarg d'estos dos anys han tingut els seus fruits a mitjan de febrer. Després d'aconseguir substituir el talús per un viaducte de 865 metres, a menor altura i amb molt menys impacte mediambiental, el dijous 11 es feia oficial l'oferta des de Madrid: el Ministeri de Foment inicia l'estudi informatiu per a eliminar les vies de rodalia que dividixen el nucli urbà de Puçol des de fa un segle, i el seu traçat nou discorrerà paral·lel a les vies de l'AVE, junt amb el quarter de la Guàrdia Civil.

En la roda de premsa realitzada en l'Ajuntament de Puçol la mateixa vesprada del dijous, Ignacio Díaz, Enrique Donate i José Vicente Martí, portaveus dels tres partits que formen l'equip de govern (Pavalur, Acord d'esquerres i PSOE) donaven la benvinguda a la proposta, felicitaven tota la població pel que suposa l'eliminació d'esta barrera històrica i mostraven la seua predisposició a recolzar un AVE que, atés que ha de travessar el terme municipal, almenys que oferisca una contrapartida d'interés per a Puçol.

Això sí, demanaven celeritat per a firmar el protocol entre el Ministeri de Foment, la Generalitat Valenciana i el propi ajuntament, perquè l'estudi informatiu estiga finalitzat com més prompte millor i, entre altres coses, l'obra no tinga cap cost econòmic per a les arques municipals, ja que diners que ha d'aportar Puçol eixirà de les plusvàlues dels sòls propietat de Renfe que quedaran alliberats.

Ara, el pròxim objectiu de la corporació, segons l'alcalde José Vicente Martí, és que impere la lògica "i que el trasllat de les vies de rodalia es realitze alhora que les obres de les vies de l'AVE. Açò suposa que s'ha de construir un viaducte amb quatre vies, dos per a l'AVE i dos  per a Rodalíes, o dos viaductes paral·lels de dos vies, en la zona este del nucli urbà, junt amb el quarter".

El sentiment general és que ja s'ha guanyat molt, que este és un benefici per a tot el poble, aconseguit gràcies al treball de diverses corporacions municipals que porten reclamant durant molts anys eliminar esta barrera arquitectònica que dividix el poble. L'AVE, que inicialment només generava més divisions i noves barreres, ara les elimina: Foment fomenta la unió del poble, qui l'anava a dir.

17 Febrer 2010
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres