L'ajuntament invertix 250.000 euros per a solucionar definitivament les inundacions en la zona del quarter

L'ajuntament invertix 250.000 euros per a solucionar definitivament les inundacions en la zona del quarter

Cada tardor, la zona del Quarter de la Guàrdia Civil i el Centre d'Acollida s'inunda. El problema va començar fa quasi quaranta anys, però va ser amb les pluges del passat mes d'octubre quan es va agreujar. El Pla de Prevenció d'Inundacions posarà fi a este problema gràcies a la construcció d'una enorme canonada davall la V-21 per a extraure l'aigua pluvial.
 

En la dècada dels setanta es van posar en marxa les obres de l'autopista A-7, completades amb un tram d'autovia junt amb el mar, entre Puçol i el nord de València. A més d'un accés a la capital, eixa obra va suposar també la creació d'un mur de contenció per a les aigües pluvials, sobretot en les èpoques de gota freda, la qual cosa acaba provocant diverses vegades a l'any la inundació de la zona est del nucli urbà, on es troben entre altres edificis l'antic camp de futbol, el Centre d'Acollida d'Immigrants o el Quarter de la Guàrdia Civil.

Tots els equips de govern municipal que hi ha hagut durant la democràcia han intentat infructuosament que el Ministeri d'Obres Públiques, responsable d'aquella autovia, prenguera cartes en l'assumpte. Però mai es va aconseguir una autorització per a treballar davall de l'antiga A-7, convertida ara en la V-21. I l'efecte muralla ha continuat provocant inundacions any rere any.

Paradoxalment, unes obres del propi ministeri, destinades a l'ampliació de la V-21 amb un tercer carril, han sigut les que han permés abordar el problema i posar en marxa una solució definitiva: el Pla de Prevenció d'Inundacions.

"A l'octubre del 2009 va tornar a inundar-se el quarter, més que en anys anteriors i, a més, l'aigua eixia a la superfície per les boques dels albellons", recorda el regidor Manolo Piñol. "Vam haver d'utilitzar un robot de l'empresa Aigües de València per a inspeccionar les canonades per dins i així vam poder comprovar que estaven obstruïdes per les obres del tercer carril".

009-pinyol

Una vegada demostrat que les obres del ministeri eren les responsables de les inundacions, l'acord va ser fàcil: es va autoritzar a l'Ajuntament de Puçol per a posar en marxa el Pla de Prevenció d'Inundacions, que va ser aprovat pel ple municipal en el mes de gener.

L'empresa Vialobra (que ja havia finalitzat amb èxit les obres del pont d'accés a les urbanitzacions) va ser la contractada per a portar avant el projecte i, si tot transcorre segons els terminis previstos, al juny finalitzarà la construcció d'una canonada de 180 centímetres de diàmetre (en la que cap perfectament una persona de peu), que transcorre a 240 centímetres de profunditat per davall dels sis carrils de l'autovia V-21, la qual cosa suposa una longitud total de 55 metres.

El projecte, que té un cost de 250.000 euros, permetrà evacuar tres vegades més aigua que l'anterior instal·lació. Per a això s'està realitzant un treball molt meticulós, ja que la seua construcció està donant més problemes dels inicialment previstos.

"S'utilitza una tècnica molt complexa, la de l'espenta de tub. Consistix a col·locar peces de dos metres i mig que es van espentant a poc a poc davall la V-21. L'arena que ompli el tub es trau manualment i quan s'ha introduït la peça completa, se solda amb el següent tram i així durant els 55 metres de longitud. Això sí, qualsevol desviació de mil·límetres a l'inici pot suposar un desviació final enorme,  pel que el treball és molt precís i lent", finalitza el regidor.

Un treball meticulós, lent i costós, però necessari, ja que l'important és evitar definitivament les inundacions. La Història té estes coses: quaranta anys després, la mateixa obra que va originar les inundacions serà la responsable d'evitar-les. Això sí, els 250.000 euros els paga l'ajuntament.

009-obras

 

24 Maig 2010
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres