Jornades ecologistes: només la xarrada sobre l'AVE es va salvar de la pluja

Jornades ecologistes: només la xarrada sobre l'AVE es va salvar de la pluja

És un grup jove, de a penes huit mesos de vida. Format per gent jove, molts d'ells acabats d'eixir de l'institut. Amb idees progressistes, no debades es plantegen activitats de sensibilització ecològica. Amb estos senyals d'identitat, el Grup Ecologista de Puçol ''La Costera'' havia organitzat unes jornades ecologistes per als dies 24, 25 i 26 d'octubre amb una clara finalitat: donar-se a conéixer en la població i invitar els veïns a disfrutar d'unes sessions lúdiques de formació i informació sobre temes mediambientals.

Però no havien comptat amb dos elements que a la fi han sigut determinants en el deslluït resultat final de les jornades: la falta d'experiència i la persistent pluja del cap de setmana. ''No hem posat publicitat en els col·legis'' -lamenta Mónica Donnellan, una de les components del grup-, ''això ens ha perjudicat per a l'assistència de xics i jóvens als passejos amb bici i a la xarrada. Ha sigut un error, però ens val d'aprenentatge per a futures activitats''.

Respecte de l'altre problema, el climàtic, poc es pot fer: va fer molt de fred dissabte al matí (pel que es va suspendre la marxa amb bici al centre mediambiental de la Comunitat Valenciana, situat en la zona de la Marjal dels Moros), va ploure abundantment a la vesprada (i va fer impossible muntar el mercat alternatiu en el passeig de la Constitució) i també la pluja va impedir la marxa amb bici del diumenge al matí, a la muntanya de La Costera.

Davant d'este panorama, només dos actes es van salvar: la xarrada inaugural del divendres, sobre l'AVE, i la menjada reservada només a membres del grup que tancava les jornades, diumenge al migdia en les instal·lacions de la finca municipal La Costera, ''a la qual només vam acudir deu dels vint-i-sis membres de l'associació, però vam aprofitar per a estudiar com podrem repetir l'experiència, cosa que hem de proposar a la regidora de joventut, Begoña Fernández'' -continua Mónica-. ''De totes maneres, la nostra intenció és traslladar-la a la primavera; en estes dates tardorenques és molt difícil organitzar actes a l'aire lliure, perquè depens del clima i mai se sap''.

La xarrada sobre l'AVE, realitzada per Xavi García en la Casa de Cultura, ens va permetre disfrutar d'un treball àmpliament documentat i exposat amb una claredat que oferix pocs dubtes: ''l'AVE és un tren elitista, molt costós de construir, molt car per a viatjar en ell i que hui en dia suposa l'1% dels viatgers, mentre que els de rodalia aporten el 90% de viatgers i no reben inversions en infraestructures''.

Més enllà dels problemes econòmics, l'AVE suposa també una seriosa amenaça per a l'horta valenciana: el seu traçat suposarà la desaparició de 4.000 fanecades d'horta, que deixaran de ser productives, a més de la construcció d'una nova barrera que aconseguirà els huit metres d'altura en moltes zones ''i no cal recordar que en les inundacions de La Ribera de 1982 va ser l'autopista qui va fer de barrera. Ara en la zona tindran tres barreres: l'autopista, el tren de rodalia i l'AVE, amb la qual cosa el risc d'inundacions es multiplica per tres''.

En el seu metòdic discurs també va haver-hi temps per a reflexionar sobre el guany real que reporta: es parla d'una reducció del temps de viatge entre València i Castelló, però hui en dia en els trens més ràpids que circulen per les vies de rodalia es tarda 37 minuts i amb l'AVE es farà en 20 minuts: ''és necessària tanta inversió per a guanyar a penes 17 minuts? Qui necessita guanyar eixe temps? Tot això sense comptar amb dos elements contradictoris: la velocitat que es pretén és de 350 quilòmetres per hora, però eixa velocitat s'aconseguirà quan estiga arribant l'AVE a Vila-real que és justament quan haurà de començar a minorar per a parar a Castelló... i allí finalitza la línia d'ample internacional, no es connectarà fins a Barcelona, llavors per a què tanta inversió?''.

Uns interrogants que demostren la carència d'un pla director de ferrocarrils en el nostre país: Japó va construir alta velocitat de 200 km/h i només quan les línies van estar saturades es

31 Octubre 2003
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres