Especialistes de Caxton College analitzen com previndre i frenar l'assetjament escolar

Són molts els col·legis europeus que han celebrat aquest mes la Setmana Antibullying amb l'objectiu de continuar adoptant mesures per a previndre conductes agressives en els alumnes. Entre ells es troben especialistes en Psicologia Escolar de Caxton College, que analitzen com l’assetjament es pot previndre i frenar implicant a tota la comunitat educativa.

Sobre aquest tema Silvia Sanchis, psicòloga de Primària en Caxton College amb diverses dècades d'experiència, assumeix que «hi ha una línia molt fina per a determinar on comença l'assetjament escolar. A vegades ens trobem amb comportaments incorrectes que hem de reconduir des de la normalitat educativa. Els propis alumnes, creient-se víctimes de maltractament, a vegades fan botar les alarmes sense que realment hi haja una situació clara d'assetjament».

Per aquesta raó, cada dia són més els col·legis que intensifiquen la pedagogia a pares i alumnat sobre aquest delicat assumpte. A més, els centres educatius solen coincidir que una de les maneres més efectives per a frenar l’assetjament passa per facilitar als alumnes canals segurs de comunicació que els ajuden a denunciar sense por a represàlies. «En Secundària i Batxillerat treballem amb una app que permet a qualsevol alumne, des de l'anonimat, posar-se en contacte amb el responsable de l'Àrea de Convivència per a revelar qualsevol problema relacionat amb el bullying», explica Cristina Pérez, psicòloga de Secundària en Caxton College.

Aquesta mesura ajuda tant a la víctima com als seus companys que, sent testimonis del maltractament, habitualment guarden silenci per por a delatar l'assetjador i així evitar possibles futurs problemes. «Si no hi ha rialles darrere d'un fet violent i si no s'anima al fustigador, aquest perd tot el seu potencial. I si, a més, tota una classe li recrimina la seua actitud, tot canvia», assegura Silvia.

Ambdós especialistes estan d'acord en què moltes vegades la pròpia família és còmplice a l'acceptar en casa certes actituds en el xiquet. L’assetjament s'inicia amb formes molt subtils, a penes apreciables. Estem parlant de malnoms, quasi sempre despectius, dels qualificatius despreciatius, d'un ús incorrecte del llenguatge. En aqueix sentit, «professors i pares hem de ser inflexibles i desautoritzar aquest tipus de conductes perquè no vagen a més. És important treballar en projectes educatius com el programa SEAL (Aspectes Socials i Emocionals per a l'Aprenentatge) que portem anys impartint en el cicle de Primària de Caxton College per a reforçar, des d'edats primerenques, valors com l'empatia», reconeix Cristina.

Este tipus d'educació es pot implantar d'una manera natural perquè en els més menuts vaja creixent la llavor de la tolerància. El projecte Bucket Filler, molt recomanable per als docents que desitgen treballar de manera permanent la prevenció de l'assetjament escolar, ofereix una visió per la qual «els alumnes, a través del joc, generen una cultura d’allò positiu. I el més important, abandonen la negativitat i aprenen a compartir emocions amb la comunitat amb missatges que diàriament desperten l'optimisme», afirma Silvia des de Caxton College.

Amb aquest tipus de crides a l'acció, s'aconsegueix que l'alumne s'implique i actue diàriament amb un esperit de cordialitat en el col·legi i evite ser còmplice de la violència. «Açò s'aconsegueix si aconseguim institucionalitzar una consciència de responsabilitat col·lectiva», indica Cristina.

Finalment, resulta imprescindible que cada centre educatiu compte amb un protocol propi d'actuació de manera que puga anticipar-se a l'acte violent o que, si ocorre, procedisca correctament per a neutralitzar-lo. «Per tot això és inevitable continuar ampliant el compromís pedagògic transversal que fomenta les bones pràctiques entre els alumnes, professors i pares», conclou Silvia.

Entre les claus per a detectar en casa que un fill pateix assetjament escolar es troben els canvis sobtats de conducta, el desinterés per assistir al col·legi, un comportament diferent de l'hora de menjar, apatia o tristesa, danys corporals, aparició de malsons o problemes per a conciliar el son, molèsties estomacals, mal de cap o vòmits, pèrdua excessiva del material escolar i certa ansietat a l'usar el seu mòbil o tablet; assenyalen des de Caxton College.

Per a detectar si un fill és assetjador, des del centre apunten a la poca empatia amb els altres, la busca de reconeixement i atenció, la negativa a reconéixer els seus errors, la dificultat per a controlar les seues emocions, els problemes per a resoldre conflictes, la baixa autoestima i la baixa tolerància davant de la frustració.

Informa: Caxton College | Fotos: Marcus Hofferer

12 Desembre 2017
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres