Article de Compromís del mes de març: “Plurilingüisme ò monolingüisme?”

Este és l'article de Compromís de març, titulat Plurilingüisme ò monolingüisme?. Tal com contempla el Reglament de Mitjans de comunicació aprovat en 2008, els grups polítics municipals poden publicar en la pàgina web municipal un text d'opinió sobre cada ple que es realitze i un article sobre el tema que ells trien cada mes.

El nou Decret de Plurilingüisme té base pedagògica i rigor científic, contrasta amb les ocurrències que marcaven els anteriors dissenys de l'ensenyament de llengües i està dissenyat per tal que l'alumnat valencià puga acreditar els coneixements suficients d'anglés, valencià i castellà, amb l'opció d'incorporar una quarta llengua, en finalitzar els cicles obligatoris.

L'última proposta de l'anterior administració de la Generalitat, en 2011, amagava darrere grans titulars un arraconament del valencià a l'aula i un brindis al sol pel que fa a l'anglés. Per tant, és més que evident que cal corregir els desequilibris i reforçar anglés i valencià en l’ensenyament.

El decret està basat en l'aprenentatge integrat de llengües (AICLE). Així, allò que s’apréna qualsevol classe en valencià, castellà o anglésservixtambé per aprendre i aplicar coneixements a una altra. Les llengües no són compartiments estancs, i no es poden tractar com a tal.

Els diferents nivells en els quals s'estructurarà recullen les aportacions dels millors experts en pedagogia lingüística de les universitats valencianes.

El nou model s'estructura en tres nivells: Bàsic (I i II), Intermedi (I i II) i Avançat (I i II). Les diferències entre ells són quantes hores es donen en anglés, en valencià i en castellà atenent a la situació sociolingüística de cada entorn educatiu. Els centres han decidit majoritàriament fer passos capavant. Una decisió presa pel Consell Escolar onestà representadatota la comunitat educativa, incloent-hi les mares i pares. Així, del total d'escoles públiques i concertades de la Comunitat el 54% hatriat el nivell avançat I o II, el 30% el nivell intermedi I o II i el 16% el nivell bàsic.

L’existència de dues líniesdiferenciadesde castellà i valencià generaven un problema real quepodiasuposar, que hi haguera una aula amb 15 alumnes estudiant enlíniaen valencià i una altra en castellà amb 25 o a l’inrevés. Amb el nou model i l’eliminació de les línies totes les aulespodranestar compensades i l’alumnat rebrà una atenció igualitària. 

Per descomptat calia posar a l’abast dels centres i elprofessorat ferramentesper poder seguir millorant i oferint un ensenyament de qualitat. Per això, des d'Educació s'han reservat 11.500 places en anglés en les Escoles Oficials d'Idiomes (EOI) i 1.540 en valencià per facilitar la formació. A més, es comptarà amb 1.500 places de formació a la carta en anglés i en valencià amb necessitats específiques segons els centres educatius.

El PP en Madrid està pel consens, però en València el PPCV denuncia tot el que ix de la Conselleria d’Educació perqué és un partit monolingüe i les xifres el deixen amb el cul a l’aire, i a més perqué està més que demostrat que les persones que tenim dues llengües tenim més facilitat per aprendre una tercera o quarta llengua. Fi de la cita.

Una opinió de Compromís

11 abril 2017
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres