El 9 d'abril, Dia d'Europa, l'alumne Fernando García va donar el bot del col·legi al Parlament Europeu

En l'última sessió del Parlament de Jóvens Europeus (European Youth Parliament), Fernando García, alumne de 1r de Batxillerat de Caxton College, va ser el guanyador de la 10a Sessió Nacional parlamentària i assistirà a la Sessió Internacional que tindrà lloc a Dublín i Belfast en la primavera de 2016. En els últims cinc anys, el col·legi britànic de Puçol ha aconseguit els primers llocs en esta competició parlamentària que desenrotlla la destresa comunicativa dels alumnes.

Què proposen els jóvens per a fer d'Europa un lloc millor on viure? Per a donar resposta a esta qüestió, en 1987 es va crear el Parlament de Jóvens Europeus, un programa educatiu intercultural que dóna veu als jóvens amb inquietuds polítiques.

Esta xarxa juvenil política amb seu central a Berlín, presente en trenta-nou països, es reunix al llarg de l'any en diferents ciutats europees per a intercanviar idees sobre temes socials, culturals i econòmics que afecten el seu futur.

Però no tots els interessats poden formar part d'este exclusiu club de voluntariat polític europeu. En primer lloc, són els col·legis els que decidixen presentar els seus millors candidats a les sessions regionals del Parlament. Els estudiants que constituïxen estos grups “han de tindre un elevat coneixement de la llengua anglesa, una destacada comprensió sobre temes europeus i un nivell d'oratòria i debat important”, tal com confirma Fernando García, el guanyador individual d'enguany. A més, el rang d'edats sol estar entre els alumnes de 4t d'ESO i 2n de Batxillerat.

La competició regional, dividida en comités de treball, dura un parell de dies i un jurat d'experts decidix quin equip passa a la sessió parlamentària nacional. En este nivell, a cada grup se li assigna un nou tema que els candidats han de defendre. “En esta fase nacional del programa, que dura cinc dies, el grau d'exigència és més elevat ja que s'aprofundix en les idees”, assenyala García.

Els temes habituals que es debaten tenen a veure amb la seguretat i defensa europea, amb els seus assumptes jurídics i estructurals, però també amb els socials i culturals. Per exemple, en el comité regional García va parlar sobre “quines mesures ha de prendre la UE sobre la proposta unilateral de França davant dels conflictes en la República Centreafricana. No obstant això, García va guanyar la sessió nacional pel seu treball en el comité d'igualtat de gènere i drets de la dona en l'àmbit laboral.

La forma de procedir és igual que en el Parlament Europeu”, assegura Fernando. Cada grup de jóvens parlamentaris reflexiona en privat sobre polítiques europees ielabora lleis i paquets de mesures sobre la problemàtica que se li ha plantejat per a exposar-la en l'Assemblea General. Una vegada té la seua resolució s'obri el debat a la resta de grups oponents, els que tenen torn de rèplica. Inicialment, el Parlament vota la proposta perquè siga aprovada o al contrari desestimada. Encara que finalment els vots decisius els emet el jurat, qui valora el espíritu De treball en equip, el respecte pels companys i  La competència demostrada al llarg de la sesión Parlamentària.

Però este programa educatiu no sols perseguix desenrotllar les inquietuds polítiques europees dels adolescents sinó que busca crear també un clima de proximitat i acostament entre els participants per a tendir ponts culturals.

Per a passar de la sessió nacional a la sessió internacional hi ha dos rànquings: un per als col·legis i un altre per als alumnes, com el que ha guanyat García. En els últims cinc anys, el col·legi britànic de Puçol en el que estudia este jove batxiller, ha aconseguit ininterrompudamentels primers llocs en esta competició parlamentària que desenrotlla la destresa comunicativa dels alumnes.

De fet, l'equip de Caxton College que va guanyar l'any passat la sessió nacional ha assistit recentment al Parlament Internacional, màxim escalafó d'este programa europeu, que va tindre lloc en Izmir, Turquia, durant deu dies. En esta última etapa, on no hi ha guanyadors, el premi consistix a formar part de l'organització en el futur i participar de l'experiència d'una trobada de formació integral on el cultural, el lúdic i l'educatiu es combina.

Ésuna satisfacció veure com els nostres alumnes es comprometen amb Europa i defenen amb fermesa les seues idees en estos debats socials. Si a més la seua intervenció compta amb l'admiració d'organismes internacionals, el nostre orgull és encara major”, conclou Amparo Gil, directora de Caxton College.

Informa: Marta Gómez | Foto: Caxton College

12 Maig 2015
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres