Foment fomenta la divisió entre els ajuntaments de l'Horta Nord

Foment fomenta la divisió entre els ajuntaments de l'Horta Nord

 

La reunió duta a terme a Madrid el 15 de febrer va ser finalment la més perjudicial per als interessos de l'Horta Nord de totes les que s'han dut a terme des que el projecte de l'AVE es va publicar en el Boletín Oficial del Estado el passat mes de juliol. Després d'haver oferit solucions molt satisfactòries a Alboraya i Meliana, la resposta a Puçol ha sigut ''no a tot'', el que posa en perill la unitat de la comarca.

Des que va començar el moviment a l'Horta Nord en contra del traçat de l'AVE proposat pel Ministeri de Foment, tots els passos que han donat els alcaldes de la comarca han anat encaminats a utilitzar la via del diàleg per a aconseguir millores en eixe traçat i, paral·lelament, per a enfortir la unitat dels pobles com a forma d'aconseguir que la seua opinió siga tinguda en compte.

No obstant això, eixa unitat serà posada a prova pel ministeri després de la reunió mantinguda el 15 de febrer, on van estar presents Luis de Santiago (director general de Ferrocarrils del Ministeri), Vicente Dómine (director general de Transports de la conselleria), Mariano Sanchis (regidor d'Urbanisme) i Juan Manuel Busto (alcalde de Puçol).

L'objectiu de la reunió era buscar fórmules per a minimitzar l'impacte de l'AVE en el terme municipal de Puçol. Les previsions eren optimistes, sobretot després de la reunió mantinguda el 12 de febrer pels alcaldes d'Alboraya i Meliana, els que havien aconseguit el compromís de Foment de soterrar fins a tres quilòmetres de l'AVE i, en la resta del traçat, abaixar la muralla des dels deu metres inicials fins a pràcticament la cota zero, és a dir, al nivell del sòl.

Però prompte es va veure que la postura que ha adoptat el ministeri s'acosta més al ''dividix i venceràs'' que al ''diàleg'' del que havia fet gala fins a eixe moment. Tant és així que Dómine va abandonar la reunió a penes deu minuts després de començada i, després de dos hores i mitja de negociació, l'alcalde i el regidor de Puçol només van aconseguir un continuat ''no'' a la major part de les millores.

''L'únic compromís que hem arrancat és que realitzen un nou estudi d'integració de l'AVE a Puçol'' -reconeixia Mariano Sanchis després de la reunió-. ''Serà un estudi encaminat a reduir l'impacte mediambiental i l'alçària del mur sobre la qual anirà l'AVE, però res de traçats alternatius, ni de soterrar les vies, ni de bon tros traure les vies de rodalia''.

Problemes tècnics i, sobretot, econòmics, van portar a Foment a manifestar l'una i l'altra vegada que tot el que s'ha publicat fins ara en la premsa valenciana són apreciacions dels alcaldes valencians, però Luis de Santiago va afirmar que ell ''mai havia donat eixa informació a premsa sobre el soterrament de les vies''.

S'obri ara un parèntesi per a la reflexió.

D'una banda, els quatre portaveus de la comarca han de reunir-se per a aclarir la informació de què cada un disposa. D'un altre, tots els alcaldes hauran de ser informats i decidir quina postura prendre. Finalment, els distints col·lectius veïnals també hauran de prendre la paraula per a fer sentir el seu punt de vista sobre un AVE que, si es du a terme tal com està plantejat en l'únic document oficial existent fins ara (el BOE del 3 de juliol del 2006), acabarà amb bona part de l'escassa horta protegida que queda en la comarca, provocarà divisions de municipis, crearà murs insalvables i amenaçarà de convertir en zones inundables algunes poblacions, com el nucli antic de Puçol.

''Vull agrair a la COPUT i especialment a Vicente Dómine el seu esforç, suport i dedicació per a millorar este nefast traçat'' -afirmava Juan Manuel Busto l'endemà d

26 Febrer 2007
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres