Foment i els alcaldes de l'Horta Nord comencen a negociar millores per a l'AVE

Foment i els alcaldes de l'Horta Nord comencen a negociar millores per a l'AVE

Tal com es preveia, la reunió dels quatre alcaldes portaveus de la comarca de l'Horta Nord amb els representants del Ministeri de Foment va servir per a iniciar unes negociacions que es preveuen llargues i minucioses, ja que la problemàtica que genera el pas de l'AVE en cada població és distinta, però els municipis no estan disposats que s'apliquen solucions parcials, sinó un projecte global que beneficie a tots.

Els quatre alcaldes que representen a la comarca de l'Horta Nord des del passat 6 de novembre, és a dir, Manuel Álvaro (Alboraia), Javier Ruiz (Foios), Vicente Ahuir (Meliana) i Juan Manuel Busto (Puçol), es van reunir durant dos hores i mitja en la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment, a Madrid, amb el director general Luis de Santiago Pérez. En l'acte també van estar presents Luis Felipe Martínez, subdelegat del Govern a la Comunitat Valenciana, José Luis Miralles, catedràtic de la Universitat Politècnica de València, i distints representants d'ADIF.

L'objectiu de la reunió era començar la busca de millores al traçat inicialment proposat per Foment, traçat que no ha agradat a cap dels pobles de l'Horta Nord. Com explicava després de la reunió Luis Felipe Martínez: ''el ministeri ha manifestat la seua voluntat de realitzar un estudi detallat, municipi per municipi, dels problemes que pot plantejar el traçat de l'AVE en cada una de les poblacions''.

Este reconeixement per part de Foment que el seu traçat és àmpliament millorable era el primer objectiu que buscaven els alcaldes. Però només és el primer pas, i el camí promet ser llarg. Per això, en les declaracions després d'esta primera trobada, els alcaldes mesclen l'alegria per este avanç, però també prudència pel futur del projecte.

Així ho deixava entreveure Javier Ruiz quan assegurava que ''és un pas avant que el ministeri haja reconegut per primera vegada que el seu projecte no és viable tal com està plantejat'', alhora que reconeixia la solució de quadruplicar les vies perquè circulen junts l'AVE i els trens de rodalia és ''bona, encara que continuen quedant molts punts negres que cal aclarir un a un''.

Precisament l'haver de negociar un a un amb els pobles pot crear una divisió entre els ajuntaments de l'Horta Nord, pel que ja hi ha avançat Vicente Ahuir a assenyalar que enfront del problema del traçat de l'AVE els municipis seguiran junts fins al final: ''que ningú pense que jugant al dividix i venceràs aconseguiran colar un projecte que no siga el millor per a tots. Continuarem actuant en clau de comarca fins al final''.

Un final que, vist el resultat de la primera reunió a Madrid, difícilment serà del tot un ''final feliç''... encara que s'aproximarà tot els que siga possible.

Enfront del projecte de l'AVE amb altes muralles proposat per Foment i l'alternativa d'un cinturó del Mediterrani amb les quatre vies juntes (AVE i rodalies) ideat per la COPUT, encara que ambdós projectes per l'horta valenciana, els ajuntaments havien plantejat una tercera via: un traçat per l'interior, junt amb l'actual bypass, enllaçant amb l'aeroport de Manises i d'ací baix terra fins a la futura estació central de València. Este projecte, encara no finalitzat, està sent elaborat pel catedràtic José Luis Miralles i va ser presentat en la reunió del 31 de gener a Madrid.

Foment s'ha compromés a estudiar-ho a fons i a donar una resposta sobre la seua viabilitat, encara que ja es va insinuar en la reunió que esta és la proposta amb menys possibilitats. ''Almenys, s'han compromés a contestar per escrit al projecte, encara que siga per a rebutjar-ho, una cosa que no aconseguim anteriorment quan ja intentem plantejar un traçat alternatiu que no destruïra l'horta valenciana'', va assenyalar l'alcalde d'Alboraya, Manuel Álvaro.

01 Febrer 2007
FaceBook  Twitter  
quepaso portada 1

Altres