L'aventura de José Bernardo Giménez i Luismi Ordóñez en Celestrail, una prova de 83 quilòmetres i 5.000 metres de desnivell

El Club d'Atletisme Puçol s'està tornant cada vegada més internacional. El 7 i 8 de juliol, dos corredors de muntanya van participar en l'Andorra Ultratrail Vallnord: José Bernardo Gimeno —líder del Comptaquilòmetres amb 451 quilòmetres en 11 carreres, quasi a marató per carrera— i Luis Miguel Ordoñez, que es van atrevir amb la Celestrail, una prova de 83 quilòmetres i 5.000 metres de desnivell positiu.

El divendres 6 de juliol al matí eixien de Puçol rumb a Ordino (Andorra), on es donava l'eixida a les 9 de la nit i des d'on, a les 8 del matí, havia arrancat la ronda dels Cims, la carrera de muntanya més dura d'Europa, amb 170 quilòmetres, 13.000 metres de desnivell positiu i 60 hores de temps per a realitzar-la.

Bernar i Luismi inicien la carrera amb una estratègia molt clara en la ment: “no deixar de menjar, mastegar bé els aliments, hidratació constant, no pensar en la distància sinó marcar-se objectius per controls, controlar pulsacions, qualsevol costa caminar-la i trotar en les baixades i plans… així hora rere hora, pas a pas”.

I així és com arriben a la primera pujada tècnica als 6 quilòmetres de l'eixida, la pujada al Clot del Cavall, 1.200 metres de desnivell positiu fins a arribar 2.600 metres d'altura, “una cosa que les nostres cames no coneixien, acostumades a pujar el Picaio, les Penyes de Guaita o el Pic de l'Àguila”. De fet, des de llavors comencen a mesurar les muntanyes andorranes per “picaios”.

Guiats per les llums frontals arriben al Km. 17 amb ja quasi quatre hores de carrera. Des d'allí reprenen la marxa començant a pujar Portella Sanfons, esta vegada 900 metres de desnivell positiu i de nou fins als 2.600 metres d'altura —com tres picaios—. I entre tant de desnivell, els dos puçolencs també han d'enfrontar-se a les condicions climatològiques, ja que el fred de la nit i la boira dificulten la visibilitat de les marques de carrera.

Poc abans de les 6 del matí la carrera comença a canviar. “Comencem a sentir els pardals cantar perquè està a punt d'alba. Estem ja cansats dels frontals, necessitem veure més enllà d'uns pocs metres”. I així van accelerant el ritme per a no complicar-se amb els talls de pas i arriben a l'avituallament del Km. 44, on tenen les seues motxilles i la possibilitat de donar-se una dutxa i menjar alguna cosa sòlida. “Ens canviem de roba i ens posem l'equipatge del club, com si del trage de SuperMan es tractara, i ens quedem com a nous. Tornem a renàixer, ens llevem del cap l'abandó i tornem a començar una nova marató”.

I així seguixen, seguixen i seguixen.

Evitant els talls i encarant l'últim gran ascens, esta vegada al coll d'Arenes, de nou a 2.600 metres. Ací la mesura dels picaios ja no els val perquè les rampes són molt més pronunciades. Coronen a les 15.50 hores, ja porten 19 hores de carrera i els queden 12 quilòmetres de baixada per a arribar la glòria.

L'última part de la carrera es convertix en un trot agradable fins a la meta. A dos quilòmetres per a arribar els demana pas un corredor que anava amb un acompanyant que segons pareix no estava disputat la carrera. “De sobte es paren a caminar als 200 metres d'avançar-nos, nosaltres anem al trot i els demanem pas. El saludem i li felicitem per ser un finisher com nosaltres”.

I per fi arriben a meta. Objectiu aconseguit en 21 hores i 24 minuts.

Entre tanta felicitat, miren arrere, arriba el corredor a què li han demanat pas i el speaker comença a cridar: “Atenció, atenció… el guanyador de la ronda dels Cims!!”. Luismi i Bernardo es van quedar bocabadats: “No era un finisher de la Celestrail, com nosaltres, era el guanyador de la carrera gran, que hi havia empleat 34 hores per a fer els 170 quilòmetres i els 13.000 metres de desnivell positiu… Un animalet, per cert, valencià”.