Puçol continua en línia: dos mesos de col·laboració veïnal a través del WhatsApp 697 303 690

A punt de complir dos mesos, el WhatsApp Puçol en línia es consolida com el mètode més eficaç de contactar els veïns amb l'Ajuntament per a aconseguir entre tots un poble millor. Pensat per a avisar de les deficiències de tota mena en la via pública, s'ha estabilitzat entorn de 6 missatges diaris, encara que alguns d'ells no són competència municipal, la qual cosa retarda a vegades la possibilitat de prendre mesures immediates.

Al febrer va començar a funcionar un servei senzill, directe i gratuït a través de l'enviament de fotos i textos per WhatsApp al número 697 303 690. Encara que ja havia existit alguna fórmula anterior, els resultats no eren els esperats, potser perquè els tràmits eren més complicats. Així que es va apostar per la senzillesa.

«I després d'un cap de setmana inicial ple de missatges, el servei s'ha estabilitzat i els veïns han comprovat que funciona i és útil per a avisar-nos d'aquelles deficiències que hi ha en carrers, places i mobiliari urbà», apunta Paco Salavert, regidor a càrrec del projecte. «Són cinc o sis missatges cada dia, amb fotos de l'anomalia i un xicotet text indicant on està. Alguns veïns envien el missatge gravat, potser per comoditat, encara que també els escoltem i ens posem a la feina».

Puçol en línia és un servei per a ajudar a resoldre problemes en la via pública, però les solucions no sempre són immediates. Quan fa falta un projecte per a una obra, el procés és més lent: primer el projecte tècnic, la seua aprovació, compra del material necessari i, finalment, es realitza l'obra.

És el cas d'asfaltat o pintar passos de zebra en llocs concrets. «Encara que gràcies a les peticions dels veïns, ja s'han repintat passos de zebra com el de la rotonda del Camí La Mar al costat de la platja o s'ha creat un nou passe zebra, el que facilita l'accés des del nou pont al polígon industrial i a l'institut. Un pas molt utilitzat pels estudiants».

També hi ha ocasions en què els veïns envien queixes sobre llocs o serveis que no són municipals, com el trencament de canonades (arreglar-les correspon a Aigües de València) o les instal·lacions dins de l'arena de la platja (llavapeus, jocs… tots ells pertanyen a Conselleria de Turisme).

«El problema de les competències municipals no hem d'oblidar-lo», recorda Paco. «Quan rebem fotos dels jocs infantils en l'arena de la platja o dels llavapeus, informem la Conselleria i és ella qui ha de prendre les mesures corresponents en una zona que és del seu domini. Això, lògicament, porta més temps que quan es tracta d'arranjaments que realitza la brigada municipal ràpidament».

Els més habituals i més fàcils de solucionar són xicotets desperfectes en carrers, voreres i places: rajoles, sots, senyals de trànsit deteriorats i coses similars. A més, els veïns veuen de seguida el problema i els resulta molt còmode fer la foto i enviar-la juntament amb un xicotet comentari.

També la il·luminació és un tema que apareix sovint: el canvi de bombetes en fanals públics que no funcionen és immediat, «però si es tracta de substituir el fanal, això comporta el projecte tècnic i diverses setmanes per a resoldre-ho».

Fins i tot alguna cosa que es realitza cada any, com la neteja del barranc, només es pot portar avant després de demanar permís a l'autoritat competent, en aquest cas la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, que és la seua propietària. Un detall que convé no oblidar, com remarca el regidor: «Hem rebut queixes perquè no hi ha un bon accés al barranc amb el cotxe, lloc que es converteix a vegades en aparcament, i ni podem fer una obra per a instal·lar una rampa ni autoritzar l'aparcament… el barranc és competència de la Confederació».

Malgrat tot, amb tot just dos mesos de funcionament, els veïns, en general, es mostren satisfets amb els resultats i dominen perfectament el funcionament de Puçol en línia: enviar una foto i avisar de l'adreça on es troba el desperfecte. Tot per WhatsApp .

Informa: Sabín |Fotos: Sergio Maestro

109-puol-en-linia-2

26 Març 2021
FaceBook  Twitter  

Altres